ورزش در روزبه

توجّه به ورزش و تربیت‌بدنی، و به ویژه شروع آن از سنین کودکی و نوجوانی از جهات مختلفی مورد تأکید است. مؤسسه روزبه نیز با درک اهمّیت فعّالیت‌های ورزشی و جایگاه آن در فرآیند رشد و تربیت دانش‌آموزان، اهتمام ویژه‌ای نسبت به حوزه تربیت‌بدنی در تمامی مقاطع تحصیلی دارد. هدف از برنامه‌های تربیت‌بدنی در مؤسسه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • حفظ سلامت و افزایش آمادگی جسمانی

  • ایجاد نشاط و حفظ سلامت روانی

  • ارتقای توانمندی‌های فردی و آموزش کار گروهی

از آن‌جا که دانش‌آموزان از سنین کودکی تا آستانه جوانی خود را در مدرسه می‌‌گذرانند، مؤسسه نیز تلاش می‌کند نگاه جامعی به مجموعه فعّالیت‌های تربیت‌بدنی از پیش‌دبستانی تا پایان سال دوازدهم داشته باشد. تهیّه برنامه سیزده ساله آموزش ورزش در مؤسسه، استفاده از روش‌های آموزشی مناسب و به‌روز، تعریف فعّالیت‌های تکمیلی و جانبی و همچنین فراهم آوردن تجهیزات و امکانات فیزیکی مناسب برای فعّالیت‌های ورزشی از جمله اقدامات کلّی مؤسسه در حوزه تربیت‌بدنی است.

به طور کلّی برنامه ورزش در مقاطع مختلف مؤسسه شامل برنامه آموزشی (کلاس‌های ورزش)، آموزش شنا، مسابقات ورزشی، کلاس‌های فوق‌برنامه و اردوی تابستانی و همچنین بازی و اردوهای تفریحی ورزشی است که در اینجا به اختصار توضیحاتی در رابطه با مجموعه این فعّالیت‌ها ارائه شده است.

برنامه آموزش ورزش در مؤسسه

برنامه آموزش ورزش در مؤسسه فرهنگی روزبه از سه بخش اصلی تشکیل شده است: آمادگی جسمانی عمومی، آموزش رشته‌های ورزشی و آموزش شنا.

آمادگی جسمانی عمومی شامل مجموعه تمرین‌های عمومی، نرمش‌ها و تست‌هایی است که با توجّه به شرایط سنّی دانش‌آموزان در هر پایه از ایشان گرفته می‌شود.

آموزش رشته‌های ورزشی شامل دو رشته ورزشی است که در هر سال تحصیلی به صورت تخصصی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که بعضی از این آموزش‌ها در سال‌های بالاتر نیز پی‌گرفته می‌شود و به صورت پیشرفته‌تر دنبال می‌گردد. نمایی کلّی از آموزش این رشته‌ها در ادامه آمده است.

برنامه آموزش شنا نیز جزء ثابتی از برنامه دوازده ساله آموزش ورزش در مؤسسه است که توضیحات مربوط به آن در ادامه آمده است.

برنامه آموزش ورزش مؤسسه

برنامه آموزش شنای مؤسسه

آموزش شنا یکی از بخش‌های ثابت و مهم برنامه ورزشی مؤسسه است که از سال پیش‌دبستانی تا پایان سال دوازدهم به صورت یکپارچه و مستمر دنبال می‌شود. برنامه آموزش شنا از دبستان تا دبیرستان به گونه‌ای طراحی شده است تا دانش‌آموزان علاوه بر فراگیری چهار شنای اصلی (کرال سینه، کرال پشت، قورباغه و پروانه)، مهارت و آمادگی جسمانی قابل قبولی را در این رشته ورزشی کسب نمایند. نمای کلّی برنامه آموزشی شنا در مؤسسه را بر اساس پایه‌های مختلف تحصیلی می‌توانید در اینجا مشاهده فرمایید.

در پایه‌های دبستان دوره 1، برنامه استخر به عنوان جزء ثابتی از برنامه هفتگی در نظر گرفته شده است و در سال‌های بالاتر برنامه‌های آموزش شنا در طول سال پخش شده است. این کلاس‌ها در مجموعه ورزشی بامداد (جنب مؤسسه) برگزار می‌گردد. همچنین بخش ثابتی از اردوی تابستانی تمام مقاطع به آموزش شنا اختصاص می‌یابد که در دبستان 2 و دبیرستان 1، این آموزش‌ها در استخر مجموعه اردوگاه شهید باهنر (منظریه) تهران ارائه می‌گردد.

سطوح آموزش شنا در مؤسسه

نمای کلی برنامه آموزش شنای مؤسسه

مدرک نجات غریق

در پایان سال پنجم و یازدهم، مجموعه آموزش‌های مربوط به مدرک نجات غریق به دانش‌آموزانی که موفّق به رسیدن به سطح مطلوب در دوره آموزش شنا شده باشند ارائه می‌گردد و پس از برگزاری کلاس مربوطه، آزمون مربوط به مدرک نجات غریق (رده سنی زیر 12 سال و زیر 16 سال) برگزار می‌شود که دانش‌آموزانی از مدرسه هرسال موفّق به کسب این مدرک می‌شوند.

مسابقات ورزشی

مسابقات ورزشی

مسابقات ورزشی با ایجاد روحیه نشاط، تقویت کار تیمی و آموزش رقابت سالم، یکی از بخش‌های مکمّل برنامه ورزشی مؤسسه به شمار می‌رود. این مسابقات در هر مقطع با توجّه به شرایط سنّی و جسمی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده است و برنامه، جدول امتیازدهی و رکوردهای مخصوص به خود را دارد که در صفحه مسابقات ورزشی هر مقطع آمده است. همچنین در مواردی و با توجّه به ملاحظات اجرایی و آموزشی مدرسه، تیم‌هایی از مقاطع مختلف برای بازی‌های برون‌مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی تشکیل می‌شود.

امکانات ورزشی

امکانات ورزشی

تمام تلاش مؤسسه بر این بوده است تا علاوه بر طراحی برنامه آموزشی مدوّن، امکانات فیزیکی فعّالیت‌های ورزشی را در حد قابل قبولی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف فراهم آورد. به همین منظور علاوه بر آماده‌سازی حیاط‌های مقاطع با امکاناتی نظیر دروازه‌های فوتبال (بزرگ و کوچک)، حلقه‌های بسکتبال، تور والیبال و میزهای پینگ‌پونگ، مجموعه ورزشی بامداد را در جنب مؤسسه برای فعّالیت‌های تکمیلی ورزش مؤسسه، نظیر کلاس شنا و کلاس‌های فوق‌برنامه در نظر گرفته احداث کرده است. برای کسب اطّلاعات بیشتر در مورد این مجموعه می‌تواند به صفحه «مجموعه ورزشی بامداد» مراجعه فرمایید.

کلاس‌های فوق‌برنامه و اردوی تابستان

علاوه بر برنامه‌های آموزشی رسمی مؤسسه، کلاس‌های فوق‌برنامه ورزشی نیز برای دانش‌آموزان علاقه‌مند برگزار می‌شود. این کلاس‌ها در ایام اردوی تابستانی با تنوع بیشتر برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان از اوقات فراغت تابستانی خود استفاده بیشتر و بهتری ببرند.

بازی و اردوهای تفریحی – ورزشی

در برنامه هفتگی دانش‌آموزان، زنگ‌های کوتاهی به بازی‌ و ورزش آزاد اختصاص یافته است. همچنین اردوهای تفریحی – ورزشی متنوعی از جمله کوه‌پیمایی، دوچرخه‌سواری، اردوهای ورزشی و … علاوه بر افزایش نشاط در فضای مدرسه، به عنوان بخش تکمیلی فعّالیت‌های ورزشی مؤسسه نیز به شمار می‌رود.