رباتيك مقدماتي (الكترونيك)

رباتيك مقدماتی (الكترونيك)

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
آيا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چراغ راهنمایی چگونه کار می‌کند؟ سنسور عقب بعضی ماشین‌ها چطور؟ يا يك دستگاه دودیاب؟ یا مثلاً سیستم درب اتوماتیک؟…
این‌ موارد و هزاران مورد دیگر سیستم‌هایی هستند که اساس کارشان وسیله‌ای به نام میکروکنترلر است که نقش مغز این وسایل را ایفا می‌کند.
در این کلاس شما با میکروکنترلری به نام Arduino آشنا می‌شوید و در آينده خودتان قادر خواهید بود پروژه‌های گفته شده و ده‌‌ها پروژه رباتیکی دیگر را بسازید.

رباتيك شامل سه بخش الكترونيك، برنامه نويسی و مكانيك است. در اين ترم به دو بخش اول يعنی الكترونيك و برنامه نويسی می‌پردازيم و سعی می‌كنيم دانش خود را در اين زمينه تقويت كنيم؛ و در ترم‌های آتی با اضافه كردن اجزای مكانيكی پروژه‌های جذاب‌تری از قبيل ربات تعقيب خط، ربات كنترلی، دستگاه تفكيك رنگ و… می‌سازيم.

لازمه این کلاس تهیه بسته وسایل مورد نیاز می‌باشد، که هزینه حدودی آن ۳۵۰ الی ۴۵۰ هزار تومان می‌باشد. این وسایل در قالب یک مجموعه آماده می‌شود و در اختیار شما قرار داده می‌شود و به وسیله آن می‌توانید در منزل به صورت عملی کار کنید. این مجموعه شامل برد آردوینو و کابل، بردبورد و سیم، ال ‌سی دی، ‌مقاومت و خازن، ال‌ ای دی، آر جی ‌بی، مقاومت متغیر، دکمه فشاری و سایر وسایل مربوط به پروژه می‌باشد.
این کلاس در حقیقت ادامه کلاس ناتمام رباتیک در ترم دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ می‌باشد. البته امکان شرکت در این کلاس برای کسانی که در کلاس قبلی حضور نداشتند نیز فراهم است. بدیهی است کسانی از از قبل وسایل مورد نیاز کلاس را در اختیار دارند، نیازی به تهیه دوباره وسایل ندارند.

طراحی سایت پیشرفته

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
طراحی سایت دیگه مثل قدیم نیست، یک سواد عمومی محسوب میشه و حتی یکی از پردرآمدترین شغل‌های جهان هم هست. با یادگیری این مهارت می‌تونیم هر سایتی با هر امکانی که در ذهنمون هست رو طراحی کنیم. از اسلایدر‌ها و افکت‌ها و گرافیک‌های مختلفی که در سایت‌ها می‌بینیم تا قابلیت ها و پیچیدگی و هوشمندی برخی دیگه از سایت ها که همیشه از خودمون میپرسیم مگه میشه منم این رو تو سایتم داشته باشم؟
بحث‌هایی مثل سئو و بهینه‌سازی و تحلیل سیستم جست و جو گوگل و تبلیغات سایت در اینترنت، تا امنیت وب و کد زنی تو وب که بماند! اونا هم دنیای خودشونو دارن! ما تو این دوره می‌خوایم ابزارها و روش‌های بیشتری در زمینه سئو، امنیت وب و ارتقای فنی سایت رو بشناسیم و همینطور تمام اون اطلاعاتی که تا الان یاد گرفتیم رو کامل کنیم؛ حالا حرفه‌ای‌تر کار کنیم و درک بهتری از دنیای هوشمند وب داشته باشیم!

طراحی سایت پیشرفته
کلاس مغالطه در استدلال

مغالطه در استدلال

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
تا حالا شده که احساس کنین یه حرفی اشتباهه ولی نتونین توضیح بدین که چرا؟ تا حالا شده که دو نفر جلوتون بحث کنن و شما احساس کنین که دارن خیلی بد بحث میکنن و قطعا به نتیجه‌ای نمیرسن؟ تا حالا دقت کردین که توی اکثر مناظره‌ها هیچ کس نمیگه: «الان که فکر می‌کنم حق با شماست.» یا نمیگه: «باید روی این موضوع بیشتر فکر کنم.»
توی درس تفکر نقادانه یاد میگیریم که چه چیزهایی ذهن انسان رو فریب میدن. یاد می‌گیریم که چطور منصفانه و منطقی فکر کنیم. یاد می‌گیریم که چطور با هم گفتگو کنیم که هیچ کس عصبی نشه و یاد می‌گیریم که کمتر تعصب داشته باشیم.

الگوریتم‌های کامپیوتری

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
جست‌و‌جویی بسیار ساده در گوگل در کم‌تر از ۱ ثانیه، چندین میلیارد نتیجه را به همراه دارد. همه‌ی این نتایج با توجه به معیارهای متعددی، از قبیل کیفیت خود صفحات (مثلاً ارجاعات دیگران به صفحه) و جست‌وجوهای پیشینی حساب شما در گوگل مرتب می‌شوند. نتایج جست‌وجو از بین بیش از ۱۳۰ تریلیون صفحه‌ای که گوگل آن‌ها را شاخص‌بندی کرده است تهیه می‌شود. گوگل همه‌ی این مراحل را روزانه بیش از سه‌ونیم میلیارد مرتبه انجام می‌دهد. موتور جست‌وجو تنها یکی از چند ده سرویس انجام شده در هر لحظه توسط گوگل است.
همه‌ی این اعمال در کسری از ثانیه چگونه مقدور شده است؟

تنها راه برای انجام چنین فعالیت عظیم و پیچیده‌ای، استفاده از روش‌هایی ساده و اما خلاقانه است. الگوریتم‌ها تعدادی دستورعمل‌های متناهی و باترتیب هستند که حل مسئله‌هایی به این شکل را برای ما ممکن می‌سازند.

در این کلاس قرار است با مجموعه‌ای از این الگوریتم‌ها که در اجرای عملیات‌های متعدد کامپیوتری به ما کمک می‌کنند آشنا شویم. وابسته به روند کلاس، الگوریتم‌هایی از قبیل جست‌وجو، مرتب‌سازی، شیوه‌های مختلف ذخیره‌سازی داده‌ها برای دست‌رسی بهینه در آینده، رمزنگاری، کار با گراف و موارد متعدد دیگر مطرح خواهند شد.
این کلاس در ادامه‌ی کلاس پایتون ترم گذشته است و اگر از دست ‌و ‌پنجه نرم کردن با مسائل دشوار کامپیوتری و تلاش برای حل خلاقانه‌ی ‌آن‌ها لذت می‌برید بهتر است در این کلاس شرکت کنید.

  • پیش نیاز این کلاس گذراندن پایتون پیشرفته می‌باشد.
کلاس الگوریتم‌های کامپیوتری
کلاس فوق برنامه نجوم پیشرفته

نجوم پیشرفته ۲

شیوه تشکیل کلاس: غیر همزمان
این ترم قراره با اجزاء منظومه شمسی بیشتر آشنا بشیم.
قراره دامنه اطلاعاتمون رو علاوه بر حوزه خورشید و سیارات، در بخش‌های دیگه مثل اقمار، سیارک‌ها، سیارات کوتوله و همچنین دنباله‌دارها و شهاب‌ها گسترش بدیم.
برای اینکه، این کلاس رو شرکت کنید، نیازی به سابقه قبلی و حضور در کلاس ترم‌های قبل ندارید.

تدبر در قرآن

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
آيات هر سوره‌ای از قرآن دارای انسجام و هماهنگی هستند. اين كلاس به دنبال كشف اين هماهنگی‌ها می‌باشد. با اين كار فهم‌مان از قرآن، از حالت گسسته خارج شده و تبديل به فهمی پيوسته می‌شود كه ماندگاری آن در ذهن بيشتر و به كار‌گيری آن آسان‌تر خواهد بود. در اين دوره با دقت بيشتر بر روی آيات می‌خواهيم فهم‌مان از قرآن را تقويت كرده و دستورات آن را كاربردی‌تر دنبال كنيم.

تدبر در قرآن
سواد رسانه ای (۲)

سواد رسانه‌ای (۲) – مخاطب فعال در سینما (نقد فیلم)

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
«نقد اثر» نگاهی تیزبینانه‌ و عمیق‌تر به موضوع است. نقد، لزوماً به معنای آشکار کردن معایب اثر و درهم کوبیدن آن و سرزنش صاحب اثر و درشتی با او نیست! «نقد‌» نوعی واکاوی دقیق و توجه به ظرافت‌هاست تا مخاطب فعالی باشیم، تا آنچه که در سواد رسانه‌ای آموخته‌ایم (از شناسایی فرستنده و متن پیام و فرهنگ آن و بستر ارسال و …) در سنجش و ارزیابی فیلمی که می‌بینیم به کار ببندیم. در سردر این کلاس نوشته‌ایم:

  1. هرکس علاقه و حوصله ندارد وارد نشود!
  2. ما منتقد حرفه‌ای نیستیم!
  3. احتیاجی به اطلاعات شاخ سینمایی نداریم!
  4. هفته‌ای یکی دو تا نقد در مورد فیلم‌هایی که دیده‌اید از منتقدین بدردبخور ایران باید بخونید!

بخش‌هایی از سرفصل‌های مربوط به طرح درس نقد فیلم:

  • آشنایی با مفاهیم اولیه (نقد فرم و محتوا)
  • مفاهیم اولیه سواد بصری
  • آشنایی با سبک‌ها (ژانر) و مثال‌های شاخص
  • اشاره و معنا در پیام با رویکرد فیلم

موشن گرافیک در افترافکت پیشرفته

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
موشن گرافیک یا گرافیک متحرک هنر تلفیق گرافیک، حرکت، صدا و … برای انتقال پیامی به بیننده است.
ترم گذشته با نرم‌افزار Adobe After Effects و ابزارهای اون آشنا شدیم و کلی کار جذاب ساختیم، اما خب یک سری از افکت ها، پلاگین‌ها و ابزارهای نرم‌افزار باقی موند که قراره تو این ترم اونا رو هم با هم کار کنیم و کارهای جذاب‌تری بسازیم.
پلاگین‌هایی مثل duik، پارتیکل، نیوتون یا ترفندهایی مثل ترکینگ، double exposure و ….
خلاصه این ترم میخوایم عمیق‌تر نرم‌افزار افترافکت رو بررسی کنیم و علاوه بر جزئیات ساخت پروژه‌های موشن گرافیک از ابتدا تا انتها گریزی هم به جلوه‌های ویژه بصری تو این نرم‌افزار بزنیم.

پوستر کلاس موشن گرافیک
کلاس نقد و نویسندگی

آشنایی با داستان‌های کوتاه و نویسندگی

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
ادبیات یک چهره رسمی دارد که شاید برخی از جنبه‌های آن نتواند علاقه و ذوق شما را برانگیزد، مثل ضرورت هایی که امتحان و تست و نحوه آموزش ادبیات درکتابهای درسی تحمیل می‌کنند. اما فارغ ازکتاب‌های درسی و آموزشی رسمی‌ ادبیات، دنیایی رنگارنگ و جادویی ‌در کتاب‌ها وجود دارد که ما اگر بتوانیم به آن ورود پیدا کنیم و حلاوت آن را بچشیم دیگر از آن دست بر نخواهیم داشت. ما در این دوره بنا داریم شما را با دنیای ادبیات داستانی آشنا کنیم.
درترم اول نگاهی به داستان‌های ‌کوتاه، برگزیده‌ای ازآثار نویسندگان بزرگ‌ جهان مانند تولستوی، اسکار وایله جرام دیوید سینجر، ارنست همینگ وی…. خواهیم داشت و در ترم دوم به همین سیاق، آثار برگزیده پارسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد…
به موازات این کلاس تا حدی که بتوانیم خلاء نوشتن در نظام آموزشی را پر می‌کنیم و شیرینی نوشتن و انشاء خواندن در کلاس را با هم تجربه می‌کنیم، همان طور که ما در سنین شما تجربه کرده‌ایم…

زبان فرانسه F1 و F3

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
این کلاس با همکاری مؤسسه هرمس برگزار می‌گردد. دپارتمان زبان فرانسه مؤسسه علوم و فنون هرمس اسپیناس سعی کرده تا با استفاده از بروزترین متد آموزشی و با استفاده از معلمین دوره دیده‌ای که به طور کامل به زبان فرانسه مسلط هستند و بعضاً برخی از آن‌ها فرانسوی زبان (یا به اصطلاح فرانکوفون) می‌باشند، علاقمندان به فراگیری زبان فرانسه از سطح مبتدی تا سطح پیشرفته را تحت آموزش قرار دهد.
در این تابستان، برای دانش‌آموزانی که به تازگی علاقمند به آموزش زبان فرانسه هستند، سطح F1 و برای دانش‌آموزان سابق، سطح F3 در نظرگرفته شده است. هزینه‌ی کتاب سطح F1 حدودا ۹۰ هزار تومان است. دانش‌آموزان سطح F3 نیازی به تهیه کتاب جدید ندارند.
این سیستم به گونه‌ای طراحی گردیده تا فراگیری زبان فرانسه برای زبان‌آموزان آسان و لذت بخش باشد و زبان آموزان بتوانند در مدت کوتاهی به راحتی با زبان فرانسه با برخورداری از همه مهارت‌ها اعم از تکلم، نوشتاری و … ارتباط برقرار نمایند

کلاس فوق برنامه زبان فرانسه
کلاس گروه اندیشه نظریه اعداد ۱

حل مسائل رياضی (نظریه اعداد۲)

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
نظریه‌ی اعداد دانش عددهای صحیح است، دانش دنیای پدیده‌های قابل شمارش و مجموعه‌های شمار. عددها زندگی ما را محاصره کرده‌اند. تقریباً در همه‌ی زوایای زندگی با عدد‌ها سروکار داریم.‌ به ویژه عددهای صحیح.
به همین دلیل نظریه اعداد در تاریخ ریاضی خیلی زود مورد توجه قرار گرفته و مطالعه شده است، چنان که قدیمی‌ترین الگوریتم شناخته شده نیز مربوط به عددهاست. اين دوره در ادامه دوره قبلي گروه انديشه رياضي بوده و مباحثي از قبيل هم‌نهشتي، معادله سياله، قضاياي فرما، اويلر و باقيمانده چيني در آن پوشش داده مي‌شود. همچنین نظریه اعداد یکی از زمینه‌هایی است که در المپیادها و مسابقه‌های ریاضی مورد توجّه فراوان قرار می‌گیرد.

حل مسائل رياضی (جبر۲)

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
اين دوره در ادامه كلاس‌های قبلی گروه انديشه رياضی می‌باشد كه در آن به مباحثی از قبيل پیدا کردن ریشه‌های یک معادله و بررسی روابط آن‌ها، خواص معادلات از درجات مختلف، قضیه اساسی جبر، نامساوی‌ها، توابع و روش‌های رسم توابع پرداخته می‌شود.

کلاس گروه اندیشه جبر ۱
کلاس گروه اندیشه حل مسائل فیزیک

حل مسائل فیزیک۳

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
حل مسائل فيزيك، پيدا كردن راه حل خلاقانه، توجه به جزئيات فوق العاده ريز در حل مسائل، لذتی را به ما می‌دهد كه قابل وصف نيست.
همواره درك و شناخت رفتارهای جمعی، پيچيده‌تر و جذاب‌تر از رفتارهای فردی است. اين از آن جهت مهم است كه بدانيم وقتی در مورد فشار يك سيال مانند آب يا هوا صحبت می‌كنيم، اين كميّت فيزيكی در اثر رفتار بينهايت از ذرات آن سيال ايجاد می‌شود. هنگامی كه در مورد بلند شدن يك هواپيما از سطح زمين صحبت به عمل می‌آيد اين پديده پيچيده صنعتی در اثر اختلاف فشار بالا و پايين بال‌ها ايجاد می‌شود.
در نهايت علم مكانيك سيالات به شناخت رفتار مجموعه ذرات يك سيال در حال سكون و يا حركت می‌پردازد. مكانيك سيالات را به دو بخش هيدرواستاتيك و هيدروديناميك تقسيم می‌كنند. همچنين پيوند اين علم و مباحث گرما نيز منجر به مسائل بسيار زيبا خواهد شد.

حل مسائل شیمی۲

شیوه تشکیل کلاس: همزمان
رویکرد کلی این کلاس تبیین هر چه شفاف‌تر مفاهیم و مبانی علم شیمی و حل مسائل شیمی می‌باشد. هدف از شرکت در این کلاس بدست آوردن آمادگی لازم جهت موفقیت در آزمون کشوری المپیاد شیمی می‌باشد.
با توجه به این که مباحث سال دهم در ترم گذشته کار شده است بدیهی است که پیش نیاز شرکت در این دوره گذراندن کلاس ترم گذشته می‌باشد.
برنامه این کلاس در تابستان تدریس مباحثی از شیمی سال یازدهم و پیش دانشگاهی، حل تمرین از مباحث جديد و حل چند نمونه از المپیاد‌های سال‌های گذشته می‌باشد.

پوستر کلاس حل مسائل شیمی۱

جهت ثبت‌نام به قسمت فعالیت‌های پرورشی در سامانه مدیریت آموزشی مودل

مراجعه فرمایید.

سامانه مدیریت آموزشی مودل