چرا امام حسن علیه السلام صلح اختیار کرد ولی امام حسین علیه السلام قیام کرد؟ اگر امام حسین علیه السلام در شرایط امام حسن علیه السلام می‌بودند، صلح می‌کردند؟ آیا تفاوتی در سیره این دو امام وجود دارد؟ شرایط دوران امام حسن علیه السلام چه بود که ایشان صلح کردند؟ صلح امام حسن علیه السلام چه ویژگی‌هایی دارد؟ از این واقعه چه درس‌هایی برای امروز می‌توانیم بگیریم؟

سوالات بالا و بسیاری از سوالات دیگر در حوزه سیره معصومین را می‌توانید در بیانات متفکرین اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب مطالعه کرده و شواهد و دلایل متقنی برای آن‌ها بیابید از جمله این آثار، می‌توان به کتاب صلح امام حسن علیه السلام و کتاب دو امام مجاهد و سایر مجموعه سخنرانی‌ها بیابید. اکنون در آستانه شهادت مظلومانه ایشان، در این بخش قصد داریم به معرفی کتاب صلح امام حسن علیه السلام بپردازیم:

این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است.

این کتاب در زمرۀ متقن‌ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است. هماهنگی و پیوستگی‌اش آن را به صورت جویباری سرشار و لبریز از اندوخته‌های عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی به هم پیوسته و به نهایت غنی و کامل -از همه جهاتی که با موضوع متناسب است- ساخته است. پیراستگی‌اش همراه با جامعیت و روشنی‌اش همراه با عمق و نقد تحلیلی‌اش، نقطه مرکزی این ممیزات است.

مؤلف بیش از آنکه به نقل گزارش‌های تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما با این حال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دست اول تاریخی هستند.

کتاب صلح امام حسن ع

کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ی تاریخ» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. اصل این کتاب با عنوان «صلح الحسن» تألیف عالم جلیل‌القدر “شیخ راضی آل‌یاسین” از علمای حوزه‌ی نجف بوده است که در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سن سی سالگی ترجمه شده است.

ایشان انگیزه‌ی خود از تالیف این کتاب را اینگونه بیان می‌دارند:

«اینک که با فراهم آمدن ترجمه‌ی این کتاب پر ارزش و نامی، جامع‌ترین و مستدل‌ترین کتاب درباره‌ی «صلح امام حسن» در اختیار فارسی‌زبانان قرار می‌گیرد، این‌جانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده می‌یابم و جبهه‌ی سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار می‌سایم.
پیش از اینکه به ترجمه‌ی این کتاب بپردازم، مدت‌ها در فکر تهیه‌ی نوشته‌ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره‌ای یادداشت‌های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب، مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه‌ی این اثر ارزشمند وادار کرد.
مگر که جامعه‌ی فارسی‌زبان نیز -چون من- از مطالعه‌ی آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره‌‌ی این موضوع بسی بااهمیت، کتابی از همه‌رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»

https://hawzah.net

https://farsi.khamenei.ir

https://bookroom.ir