در این فعالیت قصد داریم تا با خواندن یک نمونه متوجه شویم که ایران‌شناسان چگونه به معرفی شهرهای مختلف می‌پردازند. برای همین به سراغ شهر بروجرد رفتیم و اطلاعاتی از این شهر را در اختیار شما گذاشته ایم. در پایان این فعالیت از شما می‌خواهیم تا زادگاه خودتان یا شهری که اصالتاٌ اهل آنجا هستید را به ما معرفی کنید.

بروجرد، پاریس کوچولوی ایران

پایتخت کشور فرانسه با نام پاریس شناخته می‌شود؛ اما این نام فقط مختص به این شهر نیست. به عنوان مثال شهر‌هایی در کشور ما هستند که به دلیل شباهتی که به پاریس دارند با نام پاریس کوچولو شناخته می‌شوند. یکی از این شهر‌ها بروجرد است.

شهرستان بروجرد یکی از شهرستان‌های غرب ایران است که در استان لرستان قرار دارد. این شهرستان در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و مرکز آن شهر بروجرد است. شهرستان بروجرد از شمال به شهرستان‌های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان دورود و از غرب به شهرستان‌های خرم آباد و دلفان محدود می‌شود.

شایان ذکر است که بروجرد از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است؛ زیرا این شهر با توجه به آثار تاریخی به دست آمده از دشت سیلاخور متعلق به دوران‌های پیش از تاریخ بوده است. دشت سیلاخور بزرگ‌ترین زمین هموار استان لرستان است. این دشت بیشتر مساحت شهرستان‌های بروجرد و دورود را دربرمی‌گیرد. بر اساس آثار به دست امده در این منطقه به نظر می‌رسد که این دشت و بروجرد در طول تاریخ جنگ‌های زیادی را به خود دیده‌اند.

گفتنی است؛ شهر بروجرد در گذشته با نام‌های اُردکَرد و بَروگَرد شناخته می‌شد. از وجوه شباهت این شهر با پاریس می‌توان به این امر اشاره کرد که اگر کسی از بام بروجرد به غرب نگاه کند، متوجه وجود دهکده‌هایی می‌شود که فقط در اروپا چنین صحنه‌ای قابل دیدن است. علاوه بر این پست بودن اطراف شهر بر اساس توپوگرافی نزدیک به شهر پاریس است. بروجرد به همین دلیل پایتخت کوهنوردی ایران است.

بروجرد از سال ۱۳۸۹ به عنوان پایتخت انیمیشن ایران شناخته شده است، زیرا شرکت‌های مختلف پویانمایی کشور در این شهر فعالیت می‌کنند.

جاذبه‌های تفریحی و تاریخی

تپه چغا

تپه تفریحی چقا که به بام بروجرد معروف بوده، از بهترین مکان های تفریحی بروجرد محسوب می شود، نمای شهر بروجرد، روی این تپه بسیار زیباست و مکان دلنشینی برای گذران اواقات فراغت است.

عکس تپه چغا

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد با قدمت ۱۲۰۰سال، قدیمی‌ترین بنای تاریخی موجود در شهر بروجرد است و نیز نخستین مسجد ساخته شده پس از اسلام در نواحی غربی ایران به حساب می‌آید. این مسجد بر روی یک آتشکده باستانی بنا شده است. دومین اثر تاریخی موجود در سطح شهر بروجرد، بنای امامزاده جعفر بروجرد است که از آثار دوره سلجوقیان است.

مسجد

مسجد سلطانی

مسجد سلطانی بروجرد از بناهای دوره قاجار نیز از دیگر آثار مذهبی شاخص این شهر است که به دستور فتحعلی شاه قاجار بر روی یک خرابه‌های یک مسجد قدیمی ساخته شده است.

مسجد سلطانی

خانه طباطبایی

از خانه‌های مجلل تاریخی مربوط به دوره‌ی قاجار است که میراث فرهنگی آن را به تنها موزه شهر بروجرد تبدیل‌ کرده است. این بنا ۳ طبقه ، یک حیاط بزرگ، چند شبستان و چند تالار و یک شاه‌نشین دارد.

خانه طباطبایی

خانه آیت الله العظمی بروجردی

در شهر بروجرد خانه ای است زیبا و آرام با حیاطی دلباز و سرپوشیده با شیشه هایی آبی و حوضی در میان آن. در طبقه دوم این ساختمان حسینیه ای کوچک مهیا شده برای عزادارانی که در دهه اول محرم و ایام فاطمیه برای عزاداری به اینجا می آیند. یکی از آداب رایج در شهرستان بروجرد برگزاری مراسم های عزاداری ایام محرم از جمله مراسم روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان در منزل قدیمی آیت الله العظمی سید حسین بروجردی مرجع بزرگ شیعیان دنیا است به طوریکه با حضور در این خانه روحانی می توانی پیوند عزداری محرم و دست نیاز مردمانی که به در خانه فرزند پیامبر آمده اند را به وضوح ببینی. حضور در مراسم عزاداری این خانه مختص به بروجردی ها و حتی لرستانی ها نیست بلکه هر ساله افراد زیادی از سراسر کشور برای ادای حاجت و نذر و یا برآوردن دست نیاز به این خانه روحانی می آیند و در میان تار و پود این خانه قدیمی به دنبال مراد و مقصود خود می گردند. خادمین مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان در این خانه همه نوه و نتیجه های آیت الله بروجردی هستند که با لبخندی سرشار از معنویت عزاداران و حاجتمندان را هدایت و با دادن چای، نقل و خرما از آنها پذیرایی می کنند.

خانه آیت الله بروجردی

سایر مکانهای تاریخی این شهر عبارت است از: آرامگاه شاه زواریون بروجرد، مسجد قلعه، تکیه موثقی، پل قلعه حاتم، قلعه رومیان بروجرد، بازار بروجرد، خانه تاریخی افتخار الاسلام، خانه تاریخی بیرجندی، تپه قرق، قلعه یزدگرد، روستای فیال، گردشگاه چغا سرخه، گردشگاه گل دشت، تالاب بیشه دالان، قله‌ها، بیشه‌ها و دامنه‌های کوه گرین، سرآب کرتول، روستای ونایی، تنگه کپرگه و …

بچه‌های گل حالا نوبت شماست تا در مورد زادگاه خودتان، شهری که شما و پدر و مادرتان اصالتا به آنجا تعلق دارید، یا هر شهر و روستایی که دوست دارید درباره‌اش صحبت کنید، مطالبی جمع‌آوری کنید و برای ما بفرستید. برای اطلاعات بیشتر و ارسال فعالیت دکمه زیر را لمس کنید.