پسر عزیزم تا به حالا این موضوع فکر کرده‌ای که در زمان‌های خیلی خیلی دور برای اینکه آدم‌ها متوجه گذر زمان بشوند، از چه چیزهایی استفاده می‌کردند؟ بله درست است؛ از خورشید، آب، شن و … که بعدا همه‌ی اینها به ساعت‌های امروزی تبدیل شدند. بنظر تو ساعت‌هایی که در قدیم استفاده می‌شد با ساعت‌هایی که الان ما استفاده می‌کنیم چه فرقی دارد؟

امروز می‌خواهیم تو برای اتاق خودت یک ساعت درست کنی؛ اما خودت انتخاب کن چه ساعتی دوست داری داشته باشی.

اینجا ساخت دو مدل ساعت را برایتان قرار دادیم؛ اگر دوست داری از این مدل‌ها استفاده کن. حتی می‌توانی مدل‌های دیگری که دوست داری (مثلا ساعت آفتابی، آبی، مچی و… ) بسازی و شیوه ساختش را برای ما بفرستی. زیاد منتظرمان نگذارید.

ساعت دیواری

ابزار: مقوا بزرگ سفید، کاغذ رنگی، ماژیک یا مداد ، خط کش و پونز

  • ابتدا روی کاغذ با پرگار یا وسیله مناسب (مانند بشقاب) یک دایره بکش و دور آن را ببر.
  • سپس از مرکز دایره یک خط کم رنگ عمودی و افقی بکش و اعداد 12، 3، 6 و 9 را در جای خودش با ماژیک بنویس.
  • سپس فاصله میان 12 تا 3 را به سه قسمت مساوی تقسیم کن و عدد 1، 2 را در جای خود بنویس و همین طور اعداد دیگر را به همین شکل در جای خودشان بنویس (میتوانی موقع نوشتن عددهای ساعتت به ساعت دیواری خانه نگاه کنی).
  • حالا روی کاغذ رنگی یک عقربه کوچک و یک عقربه بزرگ بکش و دور آنها را ببر.
  • عقربه ها را در مرکز ساعت روی هم بگذار و قسمت پایین عقربه‌ها را با یک پونز به مرکز ساعت وصل کن (نوک عقربه‌ها به سمت اعداد باشد).
  • سپس نوک پونز را از پشت خم کن (برای این کار از پدر و مادر کمک بگیر).
  • حالا هر ساعتی که می‌خواهی می‌توانی روی ساعت خودت نشان دهی.

از این ساعت می‌توانی برای یادآوری برنامه‌های مهمی که داری کمک بگیری. مثلا ساعت را روی ساعتی که باید کار خاصی را انجام دهی تنظیم کنی و هر وقت آن را می‌بینی یادت بیفتد که کار مهمی داری!

راستی اگر بخواهی می‌توانی موتور ساعت و عقربه‌هایش را هم از ساعت‌فروشی بخری و آن را روی صفحه ساعتت سوار کنی. اینطوری مجبور نیستی هر زمان عقربه ساعت اتاق را خودت تنظیم کنی!

فعالیت ساعت

ساعت شنی

ابزار: دو بطری آب کوچک، نصف بطری شن، مقوای ضخیم، چسب نواری پهن و یک وسیله نوک تیز.

  • ابتدا یک مقوای ضخیم بردار در بطری را روی آن بگذار و دورش را ببر، بعد وسط آن مقوا را با یک وسیله نوک تیز سوراخ کن (یک سوراخ متوسط).
  • سپس در دو بطری را جدا کن. درون یکی از دو بطری تا نصفه شن بریز و روی آن، مقوایی که درست کرده بودی را بگذار، سپس روی مقوا، بطری خالی را قرار بده.
  • حالا از یک بزرگتر کمک بگیر تا در چسباندن این بطری‌ها روی هم با چسب پهن کمکت کند.

بعد از آنکه بطری‌ها را چسباندی می‌توانی بطری‌ات را برعکس کنی و مقدار زمانی که می‌گذرد تا شن‌ها از یک بطری به بطری دیگر منتقل شود را اندازه بگیری. مثلا اگر 3 دقیقه زمان می‌برد تا تمام شن‌ها منتقل شوند، تو می‌توانی این ساعت را برای کارهایی که زمان کمی نیاز دارد استفاده کنی؛ مثل بازی اسم و فامیل و …

فقط دقت کن سوراخی که روی مقوا ایجاد می‌کنی خیلی کوچک نباشد چون شن باید به راحتی عبور کند.

فعالیت ساعت

وقتی ساعتت را درست کردی عکس آن را بگیر و برای ما توضیح بده که چگونه آن را ساختی.